صنعت کافه داری در کلان شهر ها روز به روز در حال گسترش است و با گذر زمان، کافی شاپ های متعددی به وجود می آیند. امروزه مشتریان گزینه های بسیاری برای انتخاب کردن در اختیار دارند و اگر شما مواردی را برای جلب رضایت آن ها رعایت نکنید، شکست خواهید خورد.
به همین دلیل تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله روش های تضمینی و جالبی را به شما معرفی نماییم که اگر پیاده سازی کنید، تعداد مشتریان شما تا 5 برابر افزایش پیدا می کند!
اگر صاحب کافه یا رستوران هستید و برایتان سوال است که چرا مشتریان شما را برای صرف غذا و قهوه انتخاب نمی کنند، حتما به نکات گفته شده در این مطلب توجه نمایید.
دکوراسیون جذاب
اولین چیزی که افراد هنگام ورود به کافه با آن مواجه می شوند، محیط اطراف است؛ اگر دکور و چیدمان محیط طوری باشد که افراد را به ماندن در آن جا مجاب کند، قدم اول جذب مشتری در کافه را با موفقیت سپری کرده اید. طراحی دکوراسیون جذاب تاثیر بسیار زیادی در جذب اولیه مشتریان می گذارد. متاسفانه عده ای از کافی شاپ ها کوچک ترین اصول مدیریت و جذب مشتری در کافه را به درستی رعایت نمی کنند. البته طراحی دکوراسیون کافه و چیدمان عناصر در کنار یکدیگر موضوع گسترده ای است که در ادامه چند نمونه از آن ها را برسی نموده ایم.
فضاسازی
یک تئوری روانشناسی می گوید: هنگامی که اشخاص حس خوبی را در یک مکان تجربه کنند، برای تکرار آن حس و ترشح دوباره ی دوپامین به آن جا می روند.
درگیر کردن احساسات یکی از تکنیک های موثر در جذب افراد به شمار می رود که اگر به خوبی انجامش دهید، آن ها را به مشتریان ثابت تبدیل می کنید. فضاسازی یعنی ایجاد نمودن حس خوب در ذهن مخاطب که تا مدت ها فراموش نمی شود. البته این موضوع صرفا به طراحی دکور محدود نمی شود و با پخش موسیقی و یا رایحه ی خوش هم قابل انجام می باشد. اما دانستن این موضوع که قصد دارید چه شرایطی را فراهم کنید، جذب مشتری کافه بصورت هدفمند را به دنبال خواهد داشت.
به عنوان مثال برخی از کافه های روباز تهران که در مرکز شهر قرار دارند، وایب نوستالژیکی را منتقل می کنند و شما با حضور در آن جا به یاد خاطرات بچگی تان در خانه های قدیمی حیاط دار خواهید افتاد. در تصویر زیر کافه بارمان را مشاهده می کنید که دکور کافه را با گلدان های زیبا تزئین کرده است.
چیدمان میز و صندلی ها
بدون شک اصلی ترین المان فضای داخلی کافه و رستوران، میز و صندلی های آن ها می باشد. میز و صندلی باید طوری باشد که مشتری ها بدون این که اذیت شوند بتوانند یک ساعت کامل روی آن ها بنشینند. اگر بخواهیم خیلی دقیق تر به این مسئله نگاه کنیم، از موضوع اصلی این مقاله یعنی جذب مشتری در کافه دور خواهیم شد. بنابر این پیشنهاد می کنیم که از یک طراح دکوراسیون مشاوره های لازم در این خصوص را دریافت نمایید.
طراحی نمای بیرون
یکی دیگر از چالش های دکوراسیون کافه، طراحی نمای بیرونی آن ها می باشد. نمای بیرون اولین چیزی است که افراد قبل از ورود به آن نگاه می کنند و جذب می شوند. معمولا درب ورودی و نمای بیرونی رستوران ها شیشه ای است تا رهگذران و خودروسواران به راحتی فضای داخل را مشاهده کنند و در صورت تمایل وارد شوند. در این مورد بهتر است طبق سلیقه تان کمی خلاقیت به خرج دهید تا رنگ و بوی جالب تری به نمای بیرون بدهید. به عنوان مثال یک متن کوتاه در خصوص نوشیدن قهوه و یا شعر ایده ی جالبی به نظر می رسد.
نورپردازی
بعد از تمامی موارد گفته شده، نورپردازی هم در به وجود آوردن فضایی جذاب موثر است. نورپردازی و میزان روشنایی محیط بر اساس نوع دکوراسیون و فضاسازی ای که قرار است در ذهن مخاطب شکل بگیرد انجام می شود. در نورپردازی سعی کنید روشنایی را حفظ نمایید تا همه چیز قابل دیدن باشد. چون نور های مهتابی و سفید چشم را در طولانی مدت اذیت می کنند، توصیه می شود تا حد امکان از نور های زرد و گرم استفاده نمایید. توصیه می شود برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب نورپردازی کافه را بخوانید.
امکانات
این را بدانید که مشتریان شما قرار است حداقل نیم ساعت در آن جا حضور داشته باشند و در این مدت باید طوری احساس راحتی کنند که انگار در خانه خودشان به استراحت و میل کردن غذا می پردازند. اگر می خواهید بصورت حرفه ای برای کافی شاپ مشتری جذب کنید ، موظف هستید تا شرایط مناسبی را برای آنان به وجود آورید. حداقل امکاناتی که صنف غذا و قهوه باید داشته باشند شامل تمیز بودن فضا، سرویس بهداشتی، پریز برق برای شارژ کردن، زیرسیگاری، تهویه مطبوع و … می باشد.
تهویه مطبوع
یکی از امکاناتی که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم، تهویه مطبوع می باشد. سیستم های تهویه مطبوع کافه و رستوران ها کارکرد متفاتی دارند و علاوه بر تنظیم دما، ذرات اضافه ای همچون روغن، دود سیگار، و بوی پخت غذا را خارج می کند. با کنار هم قرار گرفتن تجهیزاتی مانند اجاق گاز، فر و قهوه ساز گرمای بسیار زیادی در بخش آشپزخانه به وجود می آید که اگر با تهویه مناسب تخلیه نشود آسایش کارکنان را با مشکل مواجه می کند. همچنین سیستم های تهویه باید کم سر و صدا باشند تا مشتریان اذیت نشوند. خوشبختانه دستگاه های متنوعی برای تهویه هوای کافه در بازار موجود است که آن را خریداری نمایید.
داشتن مزیت رقابتی!
یکی از مباحث مطرح در زمینه کسب و کار و بازاریابی، داشتن مزیت رقابتی یا competitive advantage می باشد. مزیت رقابتی یعنی شما با سرویس دهی و یا ارائه نمودن محصولی خاص، مزیتی را ایجاد کرده اید که رقبایتان از آن ها صرف نظر کرده اند؛ در نتیجه دیگران ترجیح می دهند که توسط شما از آن ویژگی بهره مند شوند. این تکنیک برای جذب مشتری در کافه هم تاثیر گذار بوده و نشان می دهد که حسابتان از بقیه ی رقبا جدا است و حرفی برای گفتن دارید. البته برای داشتن مزیت رقابتی می بایست از هوش و خلاقیت خود استفاده کنید.
برگزاری ایونت و رویداد
هر ساله رویداد های اجتماعی متعددی در نقاط مختلف تهران برگزار گردیده که غالبا با موضوع کسب و کار، روانشناسی، فناوری، هنری، سینمایی و … دارند. چون در این رویداد ها افراد مختلفی جمع می شوند ، فرصتی طلایی برای دیده شدن و جذب مشتری می باشد. اما رویداد ها معمولا در سالن های بزرگ با محیطی رسمی به نمایش در می آیند که هزینه ی اجاره بالایی دارند.
اگر کافه شما فضای مناسبی برای ایجاد یک گردهمایی چند نفره دارد می توانید این فضا را برای یک یا دو ساعت به افراد با قیمت کمتری اجاره دهید تا میتینگ خود را اجرا کنند. محیط کافی شاپ فضای راحت تری نسبت به سالن های همایش دارد و مشتریان از این قضیه استقبال خواهند کرد.
سرویس دهی با کیفیت
در نظر داشته باشید که سرویس دهی از اصول اولیه ی کسب و کار های خدماتی است و جزو تکنیک های جذب مشتری کافه رستوران به شمار نمی رود؛ اما از آن جایی که برخی از افراد این مسئله را نادیده می گیرند، جا دارد که به آن هم اشاره کنیم. قبل از هرچیزی ابتدا سوال زیر را از خود بپرسید که:
مشتریان در ازای پرداخت پول چه انتظاراتی دارند؟
مشتری ها هزینه می کنند و در قبال آن می خواهند سرویس معقولانه ای را از شما دریافت کنند که ارزش داشته باشد. لذیذ بودن طعم و عطر غذا، تمیز بودن میز ها، عدم تاخیر در تحویل سفارش، داشتن رفاه و آرامش همگی جزو انتظارات هستند!
بنابر این توقعات آنچنان بالایی ندارند و صرفا می خواهند در ازای پولی که قرار است پرداخت کنند سرویس بگیرند. حتما در بین موارد گفته شده سومی را جدی بگیرید؛ چون زمانی که آن ها از جای خود بلند شده و به سمت میز آماده سازی برای جویا شدن وضعیت سفارش بیایند یعنی کاملا در این مورد گند زده اید!
رفتار پرسنل با مشتریان
تنها کیفیت غذا و نوشیدنی های سرو شده مبنی بر سرویس دهی مناسب نیستند و کارکنان هم با طرز برخورد با مهمانان هم نقش دارند. شاید شنیدن این نکات برای عده ای خنده دار بنظر برسد اما پرسنل کافی شاپ های بین المللی و زنجیره ای جهان با استفاده از تکنیک های روانشناسی آموش می بینند که چطور با مهمانان برخورد کنند و همین موارد کوچک منجر به فروش بیشتر و جذب مشتری خواهد شد.
سعی کنید به ویتر، باریستا و سایر افرادی که در آن جا مشغول به کار هستند بیاموزید که آراستگی ظاهر و عفت کلام را سرلوحه خود قرار دهند. آراستگی ظاهر لباس بدین معنا نیست که از این به بعد کت شلوار های رسمی به تن نمایند؛ بلکه به استایل شخصی رسیدگی کنند و لباس های مرتبی را هنگام کار بپوشند. علاوه بر آن داشتن تعادل در میزان صمیمیت با مشتریان هم مهم تلقی می شود.
قیمت گذاری مناسب
پارامتر های مختلفی از جمله هزینه مواد اولیه، هزینه اجاره، حقوق اپراتور، مالیات و … در استراتژی قیمت گذاری صنف کافی شاپ ها تاثیر گذار هستند. امروزه با توجه به شرایط اقتصادی ای که عموم جامعه درگیر آن هستند، محصولاتی که قیمت کمتری دارند طرفداران بیشتری پیدا کرده اند.
اگر ابتدای شروع کارتان هست و هنوز مشتریان ثابت زیادی ندارید، طوری قیمت گذاری نمایید که عموم افراد جامعه با هر سطح درآمدی از شما خرید کنند. البته این مورد در برخی از محله های لوکس نشین تهران مانند الهیه، زعفرانیه و پاسداران صدق نمی کند و قیمت بالا بیانگر میزان ارزش کالا یا خدمات می باشد.
استفاده از منوی دیجیتالی
خوشخبتانه به لطف پیشرفت روز افزون تکنولوژی، ابزار های زیادی برای پیاده سازی ایده ها طراحی شده اند که آن ها را به کار بگیریم. یکی از رایج ترین عناصری که در جذب مشتری کافی شاپ مورد استفاده قرار می گیرد، منوی دیجیتال یا qrcode menu می باشد. با طراحی منو های دیجیتالی به چاپ کردن منوی های کاغذی نیازی ندارید و مشتریان صرفا با اسکن بارکدی که روی میز قرار دارد به آیتم های منو دسترسی پیدا می کنند.
جذب مشتری کافه از طریق اینترنت
با شیوع ویروس کرونا در طی سال های گذشته، بسیای از کسب و کار ها برای بقا و ادامه دادن تصمیم گرفتند تا علاوه بر فضای فیزیکی در اینترنت هم شروع به فعالیت کنند. عده ای دیگر هم بودند که سوار این موج نشدند و همان شیوه ی قبلی را ادامه دادند. بنظر شما کدام گروه موفق شدند به هدفشان برسند؟ طبیعتا کسانی که همراه با این موج بازار اینترنت هم بدست گرفتند سود خیلی بیشتری کسب نمودند. در دنیایی که افراد به طور میانگین روزی دو ساعت با موبایل کار می کنند، جذب اینترنتی مشتریان کافی شاپ یک تصمیم بسیار هوشمندانه و هدفمند به شمار می رود. در ادامه روش هایی را برای تبلیغات آنلاین و جذب مشتری در کافه بیان کرده ایم.
پیج اینستاگرام
حدود 80 درصد از کاربران ایرانی در اپلیکیشن اینستاگرام فعالیت و به طور روزانه از آن استفاده می کنند. از این رو بسیاری از افراد یک پیج کاری برای معرفی کسب و کارشان راه اندازی کرده اند تا از طریق آن درآمدزایی کنند. نکته ی جالبی که وجود دارد، این است که ساخت اکانت اینستاگرام هیچ هزینه ای ندارد و تنها با یک گوشی می توانید این کار را انجام دهید. اینستاگرام امکانات فراوانی را در اختیارتان قرار داده و دستتان برای بازاریابی کاملا باز است.
انتشار پست و استوری
حداقل کاری که می توانید در این پلتفرم انجام دهید، این است که تصاویری از فضای داخل کافی شاپ را پست و استوری کنید. افراد دوست دارند با محیطی که قرار است به آن جا بروند آشنا شوند و به این صورت اعتماد اولیه شکل می گیرد. سعی کنید همیشه عکس های با کیفیت بگیرید و برای کارتان ارزش قائل شوید. البته تمامی پست ها را به فضای کافه محدود نکنید و موضوعات دیگری مانند غذاها، سفارشات، آشپزخانه، پرسنل و … نیز منتشر کنید تا کاربران با محتوای بیشتری تعامل داشته باشند.
همچنین می توانید برخی از موارد مهم مانند منو، شرایط رزرو میز، برگزاری تولد، معرفی پرسنل، ساعت کاری، استوری مشتریان را در قسمت هایلایت قرار دهید تا کاربران در همان برخورد اولیه آن را ببینند.
تولید محتوا توسط مشتریان!
تولید محتوا توسط مشتریان یکی از تکنیک های جالبی است که اولین بار توسط برند استارباکس به اجرا درآمد. شاید برایتان سوال باشد که چگونه مشتریان تولید محتوا می کنند؟ استارباکس از مراجعین درخواست کرد تا یک عکس از نوشیدنی خود در استوری منتشر کرده و پیج استارباکس را تگ کنند تا به آن ها کد تخفیف تعلق بگیرد.
هنگامی که یک پیج اینستاگرام توسط سایر کاربران تگ می شود، ایگیجمنت آن بالا می رود. همچنین دنبال کنندگان صفحات دیگر هم با آن آشنا می شوند. شما می توانید با الگوبرداری و استفاده از کمی خلاقیت، این ایده را در جذب مشتری کافه از طریق اینستاگرام پیاده سازی نمایید. تنها کافی است آدرس پیج اینستاگرامتان را در جایی نوشته و از مشتریان درخواست کنید تا اگر عکسی گرفتند پیج کافه را تگ کنند. مشتریان وفادار از حمایت کردن برند محبوبشان استقبال خواهند کرد.
تخفیف دهی
تخفیف دهی یک شیوه سنتی برای جذب مشتری در کافه می باشد که سالیان سال مورد استفاده قرار می گیرد. فلسفه ی اصلی تخفیف دادن این است که کسب و کارتان بیشتر در بین دیگران شناخته شود. شاید این مورد باعث شود در کوتاه مدت سود خیلی کمتری دریافت کنید؛ اما مطمئنا در بلند مدت نتیجه ی ایده الی را به همراه خواهد داشت. مردم می خواهند تا قیمت کمتری برای خرید بپردازند و به همین دلیل تخفیف گرفتن را دوست دارند.
برای انجام این کار بازه زمانی مشخصی را برای تخفیف دهی تعیین و کاربران را در صفحات خود با خبر سازید. به عنوان مثال یک استوری بزنید و بنویسید: به مناسبت افتتاحیه کافه و یا تعطیلات عید نوروز، تمامی سفارشات با 20 درصد تخفیف به مشتریان عرضه می شود. حتی می توانید کد های تخفیف را در استوری به اشتراک بگذارید.
اطلاع رسانی
شاید دسترسی به شماره تماس مشتریان خیلی سخت باشد اما پیج اینستاگرام آن ها این طور نیست. پیج کافه یا رستوران شما تنها راه ارتباطی با آن ها می باشد و از طریق آن می توانید با مخاطبینتان در تعامل باشید. به عنوان مثال اگر قرار است استراتژی تخفیف دهی را پیاده سازی نمایید، این مسئله را با یک استوری زدن به فالوئر ها بیان کنید تا آن ها هم مطلع شوند.
ثبت لوکیشن کافه در گوگل مپ
گوگل مپ و سایر پلتفرم های مسیریابی این امکان را در اختیارمان قرار می دهند تا آدرس و یا راه دسترسی به مکان مورد نظر را تنها از طریق سرچ کردن پیدا کنیم. این قابلیت برای کسب و کار هایی که بصورت محلی فعالیت می کنند، بسیار مفید بوده و شما هم می توانید از آن به نحو احسنت استفاده نمایید. خوشبختانه ثبت لوکیشن کافه در گوگل مپ کاملا رایگان است و هیچ هزینه ای به همراه ندارد. برای ثبت لوکیشن کافه در گوگل مپ، مراحل زیر را طی نمایید.
• ابتدا نام خیابان منتهی به کافه را در گوگل مپ جستجو کنید.
• سپس موقعیت خود را بصورت دقیق انتخاب کرده و از منوی کناری گزینه ی add a missing place را بزنید.
• در صفحه بعد نام کافه دسته بندی را بنویسید.
• در بخش بعدی می توانید اطلاعاتی از جمله شماره تماس، ساعت کاری و یا سایت خود را اضافه کنید.
• لوکیشن انتخاب شده توسط گوگل برسی و پس از تایید نمایش داده می شود.
تبلیغات در وب سایت ها
یکی دیگر از روش های جذب مشتری کافه از طریق اینترنت، تبلیغ کردن در وب سایت ها می باشد. سایت ها به دلیل ترافیک مستقیمی که از گوگل دریافت می کنند بازدید خوبی دارند و پتانسیل بالایی برای تبلیغ کردن محسوب می شوند. اگرچه هزینه ی تبلیغ در سایت ها بالا است اما مطمئنا به همان اندازه بازدهی زیادی هم به همراه خواهد داشت. پیشنهاد می شود کافه یا رستورانتان را در یکی از سایت های مرتبط با غذا، آشپزی، قهوه یا کافه گردی تبلیغ کنید چون طبیعتا کسی که قهوه می خورد به کافه رفتن هم تمایل زیادی دارد .